Mina virktillbehör

Japp så här ser min lilla låda med tillbehör ut. Här i förvarar jag rosetter, knappar, mjuka bollar, pärlor och ”ögon” till mina virkade filurer. Bra grej med olika fack och små plastlådor! Jag har också flera böcker med mönster till olika virkade djur/dockor. Ögonen i påsen är så kallade säkerhetsögon, vilket innebär att man sätter den gulvita ploppen inne i virkningen så låser den fast ögat jättehårt. Ögonen kommer i olika storlekar och färger! Det som kan var lite knivigt är att ögonen såklart måste fästas innan man stoppat sin figur med ludd, vilket innebär att man måste ta ett beslut om var ögonen ska sitta innan man har fått sig en helhetsuppfattning om vilken look figuren ska ha.

Min nyaste bok är denna, Amigurumi! av Elisabeth A. Doherty (2007). Den är inte översatt men jag hoppas på att jag kommer kunna klura ut vad hon menar. Framförallt är det grisen som ni ser på bild ovan som jag tyckte var så himla goig! Dessutom broderar hon sina amigurumis så himla galant att jag ville försöka lära mig att ta efter hennes teknik. Det visade sig att hon använder en särskilld broderinål och ett garn som kallas för Perle Cotton, det ska jag införskaffa. De givna färgerna är framförallt svart vitt och rosa för att brodera nosar och munnar. Men också ett par färgstarka garn kan passar bra till detaljer.

Det här inlägget postades i Gjort för hand. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Mina virktillbehör

  1. anita axelsson skriver:

    Du är allt en riktig virkerska du! Jätteduktig och påhittig. Det är så roligt se dina figurer, alla är så fina och söta. KRAM!!

  2. Emma Axelsson skriver:

    Ja det skulle man kunna säga, ich bin ein virkerska! 🙂 Ja det är himla skoj att hitta på en massa små mjukdjur alltså! Tack för din kommentar mamma! Kram!

  3. gittilou skriver:

    i den där lådan vill man ju grotta ner sig och nosa runt!

Kommentera

