Hur du börjar virka en korg, plätt lätt!

För ett par veckor sedan fick jag frågan om jag ville visa hur jag virkar mina korgar (vilka följer samma princip som mina mjukdjur), här kommer en beskrivning:

Du börjar med virknål 10 och ett trasmattenystan
Sedan gör du en ögla som bilden visarHämtar ”tråd” och drar igenom öglan (upprepa 2 gånger)Gör nedslag i den första luftmaskan, hämta ”tråd”, då får du två öglor,dra ”tråden” genom båda. Upprepa momentet 6 gånger.Stick in nålen genom båda maskbågarna, hämta ”tråd”, lägg ”tråden” om nålen igen och dra igenom båda maskorna. Upprepa momentet 2gr/maska (virkspråk fastmaska). Då ökar du antalet maskor till det dubbla (alltså 12st totalt). Nu har du vad jag menar är basen till en korg. När jag kommit så här långt brukar jag fortsätta med att prova mig fram med varannan fast maska & ökning (= 2st fm / 1 maska) till jag är nöjd med storleken på botten av korgen. Sedan är det bara att virka fm tills du känner att korgen är klar men 17 varv totalt får du nog räkna med. Om du vill ha handtag på din korg gör du genom att virka luftmaskor (se bild 6) och hoppar över samma antal fm maskor och fortsätter sedan som innan. Antalet lm brukar jag måtta lite som jag tycket verkar passa korgen, mellan 5-10 st. När du är färdig, fäst remsan.

Det finns en massa böcker och klipp på youtube som visar på en enkelt sätt hur du börjar virka om du tycker att min beskrivning verkar klurig. Bland annat finns en alternativ början som bygger på 5-6 lm som man sluter till en ring med en smygmaska. Min strategi har varit att lära mig grunderna och sedan testa mig fram och se vad som händer helt enkelt. Själv tycker jag det är roligare än att följa ett mönster, men smaken är ju bekant som baken!

Annonser
Det här inlägget postades i Gjort för hand. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Hur du börjar virka en korg, plätt lätt!

  1. frida skriver:

    taaaack 🙂

  2. Anna-Karin Pensar skriver:

    Hur börjar man virka en fyrkantig korg. Har tyvärr endast ett mönster på finska 🙂

    • Emma Axelsson skriver:

      jag gissar på att du får virka ihop fyra sidor med en botten, först alla delar för sig sedan sätta ihop. har aldrig virkat en fyrkantig korg tyvärr.hoppas du kommer på´t