Skräckblandad förtjusning

Men skräckblandad förtjusing besökte vi under söndagsförmiddan Naturhistoriska museet i Göteborg, en imponerande samling djur! Vissa djur hade jag aldrig sett förrut vilket var skoj, men framförallt slogs jag av artvariationerna. Bland annat fanns mängder av fjärilar från världens alla hörn. Flera gånger blev jag melankolisk av att djuren var döda och uppstoppade, för att i nästa stund fascineras. Emotionell tvetydighet skulle jag kunna sammanfatta besöket med. Många djur var riktigt gamla, döda redan i början på 1900-talet, men det fanns också djur som man funnit döda i naturen så nyss som förra året. Något vi tyckte var anmärkningsvärt var det faktum att man på vissa djur varit väl onoggrann i rekonstruktionen. Tydligt kunde man se att de penslat med färg (!!!) på exempelvis tänder eller andra delar som tappar färg, en del ögon satt lite på sniskan eller var i fel storlek. Vilket förstör upplevelsegrejen för besökaren skulle jag vilja säga, dessutom känns det ”ovärdigt” mot djuret. Men inte avtog mitt intresse av detta besök inte, snarare tvärt om. Djurturistandet will continue! Jag ska ta mig till Stockholms Naturhistoriska med tänkte jag, kanske i sommar?

Det här inlägget postades i Animaler. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Skräckblandad förtjusning

  1. Lina A skriver:

    Kolossalt vackra foton på stilla djur, må de vila i frid. Häftig upplevelse kan jag tro! Gött att det inte var smockat och att du kunde få plats att ta översiktsbilder, jag tänker såklart på björnen, älgkronan.

  2. Emma Axelsson skriver:

    Tack Lina, vad glad jag blir över att du tyckte om fotona 😀 Ja det var himla skönt att strosa i lugn och ro! Kändes lite som att ha stället för sig själv 🙂 En del barnfamiljer bara. Kram!

  3. Har inte tagit mig dit än, fastän jag bott här i 4 år (minst!). Men när jag ser dina bilder får jag lite samma känsla som du beskriver..

  4. gittilou skriver:

    jag gillar att den lilla pippifågeln heter ”dvärgtyrann”, haha roligt.

Kommentera

