Sprätt iväg?


Titta vilken fin växt jag fick av min syster Sara idag, hon hade tagit skott! Sånt är så ballt tycker jag, att man kan få en liten familj av en växt. Syrran har grönast fingrar i familjen och kan en massa om växter och sånt. Jag frågade flera gånger vad den heter, hon sa vad man kallade växten i folkmun, men tror ni jag minns vad hon sa? Nix. Något i stil med ”sprätt i väg”? Vet någon av er? Nu står den hur som haver i vårt vardagsrumsfönster!

Det här inlägget postades i Växtlighet och väderfenomen. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Sprätt iväg?

  1. Elin skriver:

    vet inte men sprätt funktionen känner jag till. ägde en sådan när jag bodde i örebro, ibalnd hörde man ett plopp och så rullade ett frö över golvet. ganska koolt!

  2. Emma Axelsson skriver:

    haha jasså! Ja det ska bli kul att se om min ploppar!

  3. Ja, vi kallade den också så. Hos oss fick men en sån på dagis, tror när man fyllt år. Min trår nog fortfarande kvar hos mamma!

  4. Hussemamma. skriver:

    Blomman kan även kallas skvätt i väg. Den frösår sig ofta i andra blomkrukor när den ”sprätter i väg”. Visst är det en rolig växt?

  5. Emma Axelsson skriver:

    Aha! Haha ja har inte hört om någon annan som beter sig på samma vis.

  6. Anna-Lena Bylund/ Melbylykkja, Norge skriver:

    Hej! Var in og läste på din blogg! Jag har massor av denna ”sprätt iväg” växt! Plockar upp fröna från golvet flera ggr / dag!! Den största växten i vardagsrummet är över 0,5 meter, og det hörs verkligen när den sprätter iväg sina frön!
    Lycka till

    • Emma Axelsson skriver:

      hej! ja nu har den allt vuxit till sig en del sedan jag fick den. Roligt! haha oj har du en som är över o,5 meter det va inte dåligt! 😀

Kommentera

