Bilderbok

Här om dagen kom Linda Spåmans ”misslyckat självmord i Mölndalsbro” hem till mig. Spåman är konstnär och illustratör, och detta är en bilderbok om hennes självmordsförsök. Ja det låter ju inte så upplyftande. Boken är inte heller upplyftande, men inte allt behöver ju vara det, upplyftande alltså. Lindas stora kärlek älskar henne inte och då vill hon inte leva längre. Hon läggs in på psyket och får en rumskamrat som är besatt av tv-serien Glamor. Historien är självupplevd från när författaren var 17år. Upplyftande är ju visserligen att författaren lever och inte lyckades ta livet av sig, jag tycker boken har komiska sidor och jag tycker om enkelheten i bildspråket. Tyckte om den!

Det här inlägget postades i Böcker. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Bilderbok

  1. gittilou skriver:

    jag läste om linda i tidningen amelia tror jag att det var, man fick se bilder från hennes hem och det såg så fint ut, eller alltså, det var grejer överallt så man fick lite samlarmani-känsla och det medgav hon väl också att hon led av, men jag gillar ju grejer så det var fint! 😀 och så gjorde hon nå fräna konstverk av gamla dockor. jag är nyfiken på boken, jag gillar ju svart humor och tycker bara titeln osar av det.

  2. Emma Axelsson skriver:

    Oh ja hon verkar ha ett fint hem! Såg ett fimlklipp på henne tror de intervjuade henne i hemmet. Yes, men då tror jag boken kan vara något för fröken 😀

  3. Spännande.. får ta och kolla upp denna.

Kommentera

