En lunta Lyckoslanten

Minns ni Lyckoslanten som gavs ut av sparbanken? Vi fick tidningen i lågstadiet, den delades ut gratis till alla elever i klassen(/skolan?). I tidningen kunde man bland annat följa serien om de två flickorna Spara och Slösa vad den gick ut på är inte så svårt att klura ut. Lyckoslanten kan beskrivas som en uppfostande tidning där man berättar för den unga läsaren om ”rätt och fel”: spara dina pengar, köp inte godis . Det övergripande målet måste ha varit att lära barn hur man blir en god samhällsmedborgare helt enkelt. Igår var vi på loppis, då köpte jag bland annat denna lunta med Lyckoslanten nummer från 50-talet och 60-talet (100 riksdaler). Rena historielektionen i samhällsuppfostran med rubriker som -”Vet du hur mycket du kostar?” där barnet kunde läsa om att barn kostar sina föräldrar mycket pengar och hur barnet själv kunde hjälpa till att spara in pengar genom att vara försiktig om sina saker osv. Hur som helst, innehåller tidningarna också en jädra massa fina illustrationer och bilder som jag planerar att göra något av. Vad det är berättar jag mer om i ett annat inlägg!

Det här inlägget postades i Prylar. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till En lunta Lyckoslanten

  1. elin skriver:

    hurra vad fint fynd!

    den ges fortfarande ut i skolorna.. dock inte lika fina illustrationer och jag vet inte riktigt om jag gillart..att en bank ger ut en tidning till skolelever, vinklade grejer..

  2. Emma Axelsson skriver:

    Eller hur!? Jag släppte inte högen med tidningar efter att jag vilat mina ögon på den.
    Precis, det luktar allt lite skumt…

  3. anita axelsson skriver:

    Ja herreminje, lyckoslanten har man ju haft för ”hundra år sen”, jag får kolla lite i dina tidningar, återuppliva gamla minnen,hihi.

    • Emma Axelsson skriver:

      Ja jag tror att den funnits säkert i snart 100år eller så! ja det är bara att kika när du kommer 🙂

Kommentera

