Jag har varit på kurs i Mongolisk Papier maché

De flesta av oss har väl kladdat med traditionell papier maché någon gång? Idag jag lärt mig en ny variant av papier maché där man också tillsätter potatismjöl, vatten och krita. En helt annan procedur än den ”västerländska”. Jag och Johanna möttes upp och begav oss till Maria Friberg och hennes Butik unik för att bli upplärda i hur man tillverkar Mongolisk papir maché. Maria driver alltså en konst & design butik där hon säljer både sina egna papir maché skulpturer och andras design och konst. Det är knappt att det går att sluta glo på allt fint! På ovanvåningen av lokalen hittar man henne fina lila ateljé, där också vi höll till under kursen: 

Maria klipper remsor av tidningspapper, häller på vatten och rör om. Sedan fick jag och Johanna klämma vatten ur pappersmassan. Vi la de urklämmda ”pappersbollarna” i kastrullen, Maria hällde sedan i potatismjölet. Sedan rörde vi runt all samman på varm platta. Efter en stund var smeten klar. På en bädd av krita hällde Maria ut smeten så den kunde svalna. Närbild på massan. Medan massan svalnade fikade vi, Maria bjöd på hembakad mjuk pepparkaka med lingogrädde och te. Smarr! När smeten fått lagom temperatur jobbade vi in kritan. Volá! Efter knådande uppenbarade sig en lerlik massa färdig att börja arbeta med. Så där ja, nu har jag med mig min papperslera hem i en plastpåse redo att förvandlas till något skoj! Så här kan ett arbete in action se ut, Maria jobbar med flera skulpturer samtidigt, det här är en liten chiwawa! Tack Maria och Johanna för en himla trevlig och lärorik söndag eftermiddag!

Det här inlägget postades i Gjort för hand. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Jag har varit på kurs i Mongolisk Papier maché

  1. gittilou skriver:

    jättefina bilder, emma! du måste visa klänningen också.. 🙂

  2. Elin skriver:

    Åh så skoj! Vad ska det bli av din klump?

    På skolan höll loghi i en sån kurs, han sa att det var omöjligt att misslyckas med massan… Vilket självklart jag å anna gjorde.. Hehe 🙂

    • Emma Axelsson skriver:

      Haha jaru Maria var med och nöp lite då och då i leran och sa hur vi skulle göra. Det var nog bra 🙂 Jag tänker att det ska bli ett djur tror jag. Hmm.. men jag har inte riktigt bestämt mig. Kanske ett litet hus?

  3. Bra teckning skriver:

    asfina fotografier! vad roligt!

  4. pippilotta skriver:

    ser härligt ut! hur luktade det??? och vad blev det med dina händer av massan…ännu fler frågetecken????

    • Emma Axelsson skriver:

      Det luktade lite om kritan men annars var det ingen ”speciell” doft. Jag ska köpa mer krita och hönsnät innan jag tar mig an papperleran. Vattnet tränger ut ur smeten så man måste ha krita lite som man har mjöl när man bakar. Hönsnätet ska jag använda att bygga upp en form av. Skoj med frågor!

  5. hejregina skriver:

    Vad kul det ser ut!

  6. Maria Friberg skriver:

    Vad fina bilder! Hoppas det går bra med byggandet.. är det nåt du undrar över så är det bara att fråga. Kram Maria

Kommentera

