Knäckkokerska

Idag har jag gett mig hän till kok av den klassiska sortens knäck! Knäck är ett av min bästa julgodis som jag bara måste ha. Knäck är också vad jag bland annat ska bidraga med till julaftons samkväm hos mamma. Det var fan vad länge han ska koka knäcken, 55minuter tog han på sig innan kulprovet var perfekt.  Själva kokandet är inte så avancerat, så länge man kokar på en låg temperatur bränns smeten inte vid. Man bör emellanåt vispa omkring i smeten. Även jag klarade av detta. Men sen, när det var dags att dutta knäcken i alla de dära minimala formarna, då började svordomarna hagla i köket. Formarna trillade omkull och smetade ihop med varandra. Jag lyckades även med att sprätta knäck omkring mig =brännskada mitt ena pekfinger. Men det var det värt! För satan i gatan vad GOD knäcken blev, jag skulle nästan kunna dra mig till att påstå att den blev perfekt! Enligt mina smaklökar mätt. Tuggmotstånd, chunkyness och smak satt där den skulle. Nu ska jag bara lyckas låta bli godbitarna fram till julafton…

Det här inlägget postades i Smick smack. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Knäckkokerska

  1. gittilou skriver:

    nej ÄT!! det är innan jul allt är godast tycker jag, men det är ju förstås en smaksak 😀

    • Emma Axelsson skriver:

      ja ett par ”provsmak” måste man ju få ta eller hur! 😉 så länge de räcker att bjuda familjen på! 😀

  2. anita axelsson skriver:

    Superbra Emma, ser fram emot att få smaka på knäcken. Själv är jag urdålig på knäckkokning, har nog inte rätta tålamodet tror jag…

  3. Gott, gott, gott! Har nog bara fått i mig en liten knäck i år.. sockret lockar knappt längre, maten däremot- Mmmmm!

Kommentera

