Alfons Åberg

Ni kanske inte heller har missat att Alfons Åberg ”fyller” 40 år 2012, tänk vad många ungar som har läst Gunnilla Bergströms böcker. Jag tittade på Wikipedias lista över samtliga böcker och kom fram till att jag hade bäst koll på de mellan 1972-1991. Vilket är rimligt eftersom jag började skolan 1990. Som jag minns det tyckte jag bäst om ”Alfons och Milla” ”Kalas, Alfons Åberg” och ”Vem räddar Alfons Åberg”. Bland det bästa var när Alfons satt under bordet och åt tårta bara tillsammans med Milla, Victor och gosedjuren i ”Kalas Alfons Åberg”. Som han ville från första början! Har ni någon favorit? Jag tittade på de animerade versionerna av böckerna också, var de inslag på Björnens Magasin mån tro? Den är ju förbannat fin ”Alfons-jingeln” hur som helst.

Sen så är ju Gunilla Bergströms bilder spännande med collageinslag, effektfull enkelhet kombinerad med starka färger. Det var så häftigt att Alfons pappa läste en ”riktig” tidning när han rökte på sin pipa! Jag hörde dessutom att böckerna om Alfons Åberg numer tillägnats en hel avhandling!

Det här inlägget postades i Böcker. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Alfons Åberg

  1. kollijox skriver:

    Älskar Alfons Åberg….min favvo är också den, när dom kalasar under bordet samt när storkusinerna är hos farmor å spelar kort. Kramen

  2. emma skriver:

    storkusinerna ja! dom hade jag glömt!

Kommentera

