Skissa, klippa och brodera

Förra veckan köpte jag filttyg till en babymobil, nu tänkte jag visa er hur jag gått till väga, den är visserligen inte färdig ännu men det kanske kan vara skoj ändå? De här två mobilerna nedan är min inspiration, jag har nästan snott idé bakom den virkade mobilen bild 1 rakt av (men bara nästan) med sol moln och droppar, jag har också lagt till ett rött paraply en idé jag knykte från pappmobilen på bild 2. Själva ”tekniken”/materialidé, filt och broderi i kanten är inte heller sprungen ur min hjärna, utan kommer från den formidabla molnmakerskan Johanna!

Jag började med att skissa på min mobil och kom fram till en tillfredsställande variant efter ett par olika looks. Sedan måttade jag med höften (haha) på ett ungefär hur den största figuren skulle vara och sedan fick övriga delar helt enkelt anpassas efter den. Jag skissade upp en massa moln med olika former innan jag kom fram till att det här skulle få vara mitt ”huvudmoln” (samma procedur med övriga figurer). Därefter tog jag fram nål och filt.

Sen så klippte jag ut figuren och broderade kanterna, när det var en liten öppning kvar mellan de två lagren filt petade jag in vadd så figuren blev puffig.

Avslutningsvis broderade jag klart och fäste tråden, men det kanske knappt behövs nämnas haha. Såhär ser solen och det största molnet ut, jag har också gjort två småmoln och ett par vattendroppar. Kvar att göra är det röda paraplyt och sist men inte minste att montera samtliga figurer till en mobil. Håll tummarna för att resultatet blir bra, det här tog visst lite längre tid och kraft än vad jag först tänkt mig haha…men roligt är det!

Det här inlägget postades i Gjort för hand. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Skissa, klippa och brodera

  1. elin skriver:

    heja! ska bli spännande å se hur den blir 🙂

  2. kollijox skriver:

    wow! det blir fina fisken ju 😉

  3. Fin-fint! Ser fram emot att se den färdiga mobilen.

  4. Vicky skriver:

    väldigt fint alltså.

  5. gittilou skriver:

    mäh! hade jag inte skrivit nåt här när du nämnt mig och allt? det är inte varje dag man kallas formidabel molnmakerska liksom! ❤

Kommentera

